Direktlänk till inlägg 3 december 2010

Nya smärtor

Av Anders - 3 december 2010 20:41

Vill börja med att tacka för alla frågor och kommentarer som kommer trots att bloggen inte uppdateras så kontinuerligt nu när jag kör på som vanligt. Jag försöker svara på era frågor i den mån jag kan och hinner men ibland kan det hända att vissa svar blir lite sena. Men fortsätt gärna att fråga!


För min del har det funkat hyfsat under tiden sedan min operation. Har haft känningar vid några tillfällen men nu var det länge sedan sist - fram till igår och efter ett besök på gymmet.


Var länge sedan jag gymmade nu, har istället joggat mest de gånger jag tränat, och gårdagens pass tänkte jag köra ben och mage på. Körde knäböj med vikter för att sedan gå över på utfall med vikter när det plötsligt högg till i knät. La direkt bort stången för att efter ett tag göra ett nytt försök med mindre vikter men smärtan återkom direkt. Avbröt träningen och pratade istället med en gyminstruktör som rekommenderade mig att ta det lugnt några dagar och vila och sedan köra utfall framåt och bakåt tillsammans med enbensböj men i väldigt lätta former och absolut inte med vikter som jag hade gjort. Så nu väntar lite vila innan jag testar igen och hoppas på att slippa känna smärtan i knät som jag hade igår vid belastning eller vid trappgång.

 
 
Ingen bild

Monica

5 december 2010 00:10

Trist att du har fått huggsmärtor. Du borde kolla upp det då det kan vara menisken som är trasig. Jag hade huggsmärtor vid utfallssteg och trappgång nedför innan de upptäckte att menisken var trasig. Jag fick även smärtor när jag reste mig upp ur soffan. En skada i meniskens bakhorn syns inte på MR men upptäcks oftast vid en manuell test av knäleden. Jag hade huggsmärtor i nio månader innan min knäled låste sig. Håller tummen för att dina smärtor försvinner.

Anders

17 december 2010 00:28

Det låter inge vidare! Men intressant att höra. Får hoppas att jag slipper något sådant. Har inte haft några fler känningar efter det gymbesöket och drar en chansning av att jag överansträngde då jag körde med massa vikter. Vid senaste gymbesöket valde jag bort vikterna och jobbade mot en balansplatta istället vilket kändes bra. Tack så mkt! =)

 
Jempa

Jempa

5 januari 2011 23:11

Hej och tack för en upplysande blogg!
Är själv korsbandsskadad och väntar nu på en tid för operation 3 månader efter min skada! Tänkte bara höra vad du gjorde under skadan, jobbade du eller var det plugg som gällde? Tänkte om du jobbade och hur länge du var sjukskriven då. Själv är jag personlig assistent med en hel del tunga lyft och funderar en hel del på sjukskrivning!
Lycka till med allt och hoppas att du får hålla dig hel! :)

http://jempaspyssel.blogg.se

Anders

6 januari 2011 02:34

Hej!

När skadan inträffade arbetade jag men fick bli sjukskriven. Strax därefter slutade jag jobbet för att börja studera. Så under tiden för min rehab inför och efter operationen studerade jag vilket även det gick bra. Någon dag till och från fick man räkna bort till läkarbesök och liknande. Sjukskrivning kan säkert bli aktuellt i ditt fall, i synnerhet tiden efter operationen.
Lycka till och hoppas att allt går bra för dig! :)

 
Jempa

Jempa

6 januari 2011 10:12

Tack för ditt svar!
Vi får väl se och höra vad som händer. Funderar bara på vad jag ska kunna fördriva dagarna med för jag har hört om personer som varit sjukskrivna i 3-4 månader!

http://jempaspyssel.blogg.se

Anders

13 januari 2011 14:07

Upp till fyra månader lät som en lång sjukskrivning. Men har man belastande yrken kanske det krävs. Man får helt enkelt hitta en ny hobby att pyssla med till vidare. Lycka till :)

 
Ingen bild

Carro

10 april 2011 00:35

Hej!!
Vet inte hur jag kom in på denna sida men "kul" å läsa om andra som oxå är eller ska bli korsbandsopererade. Själv blev jag korsbandsop 7jan och jag har vart sjukskriven nu i 3 mån å har precis börjat jobba på halvtid nu. På min 6v kontroll så trodde/tror min läkare att jag har en inflamation i knät så jag fick antiinflamatorisk medicin som jag fortfarande äter å ska äta 1mån till nu. Det jobbigaste för mig nu är att jag har ont precis under knäskålen typ å har värk runt knäskålen ibland oxå+ att det är jobbigt att sitta med benet för böjt under mig. Får ont när jag går i trappor å gör knäböj,mm hos min sjukgymnast. Jag vill så himla gärna bli av med smärtan när jag gör nån slags böj med knät å får min vikt över. Jag har opererat korsbandet i andra knät oxå för några år sen å då hade jag inte sån här smärta alls efter operationen. Den rehaben gick rätt bra. Men edt här känns bara skit då mitt knä svullnar upp än så fort jag står på jobbet då jag är kock. Aja det blir nog bra nån gång....ska träffa in läkare om typ 2-3v så jag hoppas han säger nått bra till mig då. Lycka till med era knät å hoppas ni blir friska snart!!! För det ska jag....å komma igång med min idrott

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anders - 27 januari 2010 09:28

Igår fick jag ett trevligt litet brev från mitt försäkringsbolag, Folksam, där det stod att de nu hade gjort klart bedömningen av mitt knä och anser att ärren kan räknas som vanprydande.   "Vid bedömning ska ärret sägas vara vanprydande och mer e...

Av Anders - 6 november 2009 19:49

har tagit tag i den ekonomiska biten nu på senare tid. Fick en första ersättning för alla de kostnader jag haft för läkarbesök, medicin och resor och igår skickade jag in bilder för att söka ersättning för vanprydande ärr. Idag är det lite mer ä...

Av Anders - 1 oktober 2009 01:21

Länge sedan uppdatering nu men det finns väl egentligen inte så mycket att säga heller. Sommaren har passerat och under hela den har jag varit aktiv med mitt fotbollsspelande. Har inte kännt av något direkt på knät förutom att jag har varit stel...

Av Anders - 3 juni 2009 12:38

Imorgon avslutar jag mina studier för den här terminen och återvänder hem över sommaren för att ta upp fotbollsspelandet igen.   Märker av ett lite liknande scenario sen sist jag gick tillbaka till fotbollen efter skadan. Då hade det gått en månad e...

Av Anders - 20 maj 2009 23:05

Matchen sist gick bra, iaf för mitt knä.. Värre var det med slutresultatet för laget. Testade som sagt att tejpa knät innan jag drog på mig knäskyddet. Drog en tejpremsa längsmed på vardera sida av knät och sedan ytterliggare två remsor kryssade över...

Presentation

Omröstning

Har du genomgått en korsbandsoperation?
 Ja
 Nej
 Nej, men ska

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards