Direktlänk till inlägg 12 november 2008

Nya känningar i knät

Av Anders - 12 november 2008 12:24

Har snart gått sju och en halv månad sedan min operation. Vissa brukar ha kunnat återgå till de idrotter som de utöver vid den här tiden beroende på hur mycket tid de har lagt ner på träning. Själv har jag misskött min träning då jag inte haft så mycket tid över eftersom jag har fullt upp med allt annat i mitt vardagliga liv. Har tränat någon gång ibland i veckan, vissa gånger ingen gång alls i veckan andra ggr har jag tagit tag i mig och kört tre pass på en vecka. Lite synd att jag inte kan ha regelbundna träningar men det är som det är och jag får göra det bästa av situationen. Klart är iaf att jag inte tänker riskera att börja idrotta för tidigt igen då jag vet konsekvenserna efter det redan.


I måndags när jag var ute och gick på stan fick jag plötsligt nya känningar i knät, konstigt nog. Upprepade gånger då jag sköt ifrån med vänsterbenet kände jag hur det högg/skar till strax neranför knäskålen. Senare på kvällen tog jag mig till gymmet för att köra lite träning. Sprang på löpband och körde lite maskiner utan att känna någonting. Men när jag testade att köra knäböj med en skivstång med vikter över nacken kom smärtan tillbaka när jag skulle trycka ifrån och gå upp i stående position igen. Förstår inte varför detta ska komma tillbaka nu?! 

 
 
Ingen bild

Ks

12 november 2008 13:28

Det känner jag igen. Fyra månader efter OP fick jag onte på samma ställa. Värst var träning av framsida lår med benlyft. Gick inte alls och fick lägga ner denna övning helt under ca en månad. Just denna smärta har varit mycket långvarig för mig. tog flera månader att går över.. Dock hade jag kört mycket tungt sjukgym när detta kom. Det ska tydligen vara ngn irritation i ngn sena elle ngt kommer inte riktigt ihåg..

 
Ingen bild

Björn

30 november 2008 21:02

Hej!
drog av främre korsbandet i högra knät för ganska exakt två år sedan nu (11 nov. 2006). Känner igen mycket av det du skrev i början av bloggen, om hur olika läkare och sjukgymnaster sa olika saker. Jag spelade basket på skolgympan i 9:an och trampade snett när jag landade eller nåt sånt. ingen kroppskontakt eller annan anledning för att dra av korsbandet, så jag antar att jag hade lite otur. åkte till akuten och där sa doktorn att jag fått en "liten stäckning" i knät, men jag brukar inte ligga och vrida mig i smärta i 10 minuter av en liten sträcknig, så jag trodde inte riktigt på det, men jag ville inte heller tro att det var något värre. Blev ordinerad ca tre veckors vila, men eftersom knät faktiskt inte svullnade och jag kunde gå (långsamt och med smärta, men iaf) så tänkte jag inte längre än att jag var med på nästa gympalektion 2 dar senare... (jag gillar gympa) tog det väldigt lugnt och sprang inte alls, så det gick faktiskt bra. Efter ett någon månad kännde jag knappt av knät längre, så jag började springa lite mer på gympan, men så fort jag ändrade riktning i hög fart vek sig knät (ont som satan). gjorde så ca 4-5 ggr innan min korkade hjärna ("det e inget fel på mig-mentaliteten) fattade att det kanske var något riktigt problem. Ringde doktorn och bokade en tid till mitten av mars 2007, men under en tennisträning (korkat, jag vet) knäckte det till i knät, och så kunde jag inte röra det mer. det var låst i ett läge och ambulans till Östra sjukhuset i Gbg. konstaterade där att jag antagligen hade dragit av korsbandet i nov 2006 och nu lyckats förstöra menisken oxå. det enda positiva med detta var att jag iaf fick en operation till slutet av aug. 2007. (låsningen släppte efter en vecka på kryckor) Efter en massa sjukgympa i ett halvår böjde jag mig ner för att plocka upp en freesbee från marken i juli och då knäckte det till igen. fick en auktoperation tre dar senare... Dom sydde fast menisken igen och gav mig ett nytt korsband. allt gick bra med rehabträning och läkning fram till mars 2008, då jag började vara med på gympan igen. allt funkade bra i ca en månad innan det knäckte till igen, i början av maj, ingen låsning denna gången men visste att nåt gick sönder. så efter en halvtimmes lipande kom jag till sjukan, men självklart tyckte herr allmändoktor inte att det var nåt fel, eftersom jag kunde gå. Ringde ortopeden istället och dom fattade direkt att nåt var fel. kom dit och dom sa att menisken rykt igen. ny operation juli 2008 (tog bort menisken). oxå denna gången var operationen planerad senare men en ny låsning gav mig en tidigare tid. så nu, två år sen jag drog korsbandet, kan jag inte springa fullt, vara med i någon kontakt sport eller tennis (sport som i stort sett var mitt liv).

Behövde bara sriva av mig lite... Tack för en jättebra blogg som visar mig att jag inte e ensam. (jag är inte så deprimerad som det kanske lät, men det har vart riktigt jobbit...)

Ha det bra och lycka till

//Björn

 
Ingen bild

Isabella

20 december 2008 00:29

INLÄGG 1: KOMMENTAR TILL BJÖRN FRÄMST

Shit.. Vill kommentera denna blogg men först vill jag svara på ditt inlähh BJÖRN. Blev så rörd och arg efter det du skrivit! Stackare! Behöver också skriva av mig...

Jag är dansare, eller jag håller åtminstone på att utbilda mig till det. Efter att jag slutade gymnasiet 2004 började jag på en folkhögskola, danslinje såklart. Under ett rep inför ett uppträdande på hemortet i slutet av november föll jag till marken för att knät "vek" sig eller med en känsla att knäet "hoppade ur led". Åkte också til akuten (pappa fick bära mig för jag kunde inte gå!) och där sa läkaren i ungefär samma stil som till dig BJÖRN: Du bara inbillar dig, (trots att jag inte kunde gå!) du bör stödja dig på benet fullt ut. Röntgen visade ingenting. (Självklart inte eftersom en vanlig röntgen bara visar skelettskador i stort sett.) Efter ett tag blev allt bättre som för alla andra, jag kunde till och med börja dansa igen efter 2 månader eller nåt, minns inte riktigt, men då och då "vek" det sig. Det var liksom instabilt. Jag är en ganska känslig männsika som reagerar och blir orolig för allt. Jag visste att nåt var fel. Jag sprang också runt till olika läkare som sa olika saker. En läkare ville erbjuda mig smärtstillande och trodde att allt skulle lösa sig fast jag sa att jag inte hade ont!!! Till slut i MARS fick jag komma på en magnetröntgen för att en läkare misstänkte meniskada. Bilderna visade att korsbandet var uttänjt. Kommer ihåg att första gången de ringde sa de att bilderna inte visade nåt och vi lade på. Nån minut ringde de upp igen och typ: "Föresten...." Helt sjukt! En annan sjuk grej var att jag hade fått ett brev hem innan om en tid för att diskutera röntgenbilderna fast jag inte ens varit på röntgen ännu!!! Väntetiden blev då ytterligare uppskjutet. Eftersom jag ville gå klart min utbildning avstod jag med operation tills vidare men jag fick ändå vänta ända till oktober för operation, dvs nästan ett år efter skadetillfället. Det var efter allt detta som jag tappat förtroende för läkare helt.. åtminstone i en mindre stad, fast så liten är den inte. (Kommer ifrån Trollhättan) Ska inte babbla så mycket, blev mest bara arg och upprörd av BJÖRNS inlägg. Jag minns också hur mitt knä började typ "knäppa" efter operation. Läkaren hade konstaterat att menisk m.m såg fint ut. Jag vet inte om det beror på att jag är dansare, som jag känner mig kropp väl men jag har alltid vetat när nåt är FEL! Jag visste att jag var allvarligt skadad samma dag jag skadade mig. Också att nåt var fel efter operationen. Knäet liksom "hakade upp sig" ibland. Fick komma på en ny röntgen och helt plötsligt visade bilderna att det var nån skada på menisken. Fattade ingenting... Fick en ny tid för operation men jag vägrade. Min sjukgymnast sa också att det kunde gå över av sig själv med hjälp av träning. Tack och lov gjorde det det till slut. Knäet mår bra, förutom att det knastrar pga allt brosk men det får man väl leva med.

Det tog väl ca 7 månader eller nåt tills det var helt bra. Svårt att säga... Jag kom igång med träningen sent tror jag. Min sjukgymnast påpekade det. Fattade inte att man skulle sätta igång och träna direkt. Men till hösten flyttade jag till Sthlm för att satsa på dansen igen. Blev så himla förvånad över hur bra knäet höll. Vi dansade såååå mycket varje dag. Enda gången jag kände av var då vi satt och gjorde grejer på huk, men det finns inte många skolor i Sverige som har så mycket dans på schemat. Jag tackar Gud för det...

NU... 3 år senare...
PANG! I september i år gick det andra korsbandet av! Har gått sex veckor efter operation. Nu ifrågasätter jag Gud istället. Det är inte sant... Sån otur! Visst händer det att dansare skadar korsband men... två gånger? Fattar inte hur jag ska orka ta mig igenom det här. :( :( :(

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anders - 3 december 2010 20:41

Vill börja med att tacka för alla frågor och kommentarer som kommer trots att bloggen inte uppdateras så kontinuerligt nu när jag kör på som vanligt. Jag försöker svara på era frågor i den mån jag kan och hinner men ibland kan det hända att vissa sva...

Av Anders - 27 januari 2010 09:28

Igår fick jag ett trevligt litet brev från mitt försäkringsbolag, Folksam, där det stod att de nu hade gjort klart bedömningen av mitt knä och anser att ärren kan räknas som vanprydande.   "Vid bedömning ska ärret sägas vara vanprydande och mer e...

Av Anders - 6 november 2009 19:49

har tagit tag i den ekonomiska biten nu på senare tid. Fick en första ersättning för alla de kostnader jag haft för läkarbesök, medicin och resor och igår skickade jag in bilder för att söka ersättning för vanprydande ärr. Idag är det lite mer ä...

Av Anders - 1 oktober 2009 01:21

Länge sedan uppdatering nu men det finns väl egentligen inte så mycket att säga heller. Sommaren har passerat och under hela den har jag varit aktiv med mitt fotbollsspelande. Har inte kännt av något direkt på knät förutom att jag har varit stel...

Av Anders - 3 juni 2009 12:38

Imorgon avslutar jag mina studier för den här terminen och återvänder hem över sommaren för att ta upp fotbollsspelandet igen.   Märker av ett lite liknande scenario sen sist jag gick tillbaka till fotbollen efter skadan. Då hade det gått en månad e...

Presentation

Omröstning

Har du genomgått en korsbandsoperation?
 Ja
 Nej
 Nej, men ska

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards