Alla inlägg under mars 2008

Av Anders - 30 mars 2008 22:45

Imorgon är det dags för operation då jag kommer att få mig ett nytt främre korsband och jag känner mig faktiskt lite nervös. Fick nyss ett telefonsamtal från en vän som genomgick samma operation idag och hon ringde och berättade lite hur hon hade upplevt operationen samt berättade hur hennes hade gått, gjorde mig inte mindre nervös precis.


Har suttit och sökt reda på lite info om korsbandsoperation nyligen och hittade en bra informationsfilm från en korsbandsoperation där dom visar allt dom gör vilket kan vara intressant att se inför sin egen operation. Lägger till den som en länk på sidan samt länkar den här nedan. Sammanfattar även lite av den info jag hittade om hur en korsbandsoperation går till:

Blir nersövd och därefter går dom in i knäskålen där dom "hyvlar" av en bit av en sena för att göra om den till ett nytt korsband. Därefter borras ett hål i skenbenet och ett i lårbenet där korsbandet tidigare satt. Sen dras det nya korsbandet på plats med trådar som fästs i senan för att sedan fixeras med varsin skruv i skenbenet och lårbenet. Sen får jag ligga inlagd på avdelningen minst en dag.. Efter operationen väntar rehab i 6-12 månader. Dom första 2-4 veckorna blir det att hoppa runt på kryckor..


Informationsfilm från en korsbandsoperation





Av Anders - 24 mars 2008 22:37

Var in till Caspers idag igen och körde igenom mitt träningsprogram på gymmet. Pratade lite med sjukgymnasten också och han trodde att om operationen går bra kan jag nog börja träna lite fotboll till hösten, kändes faktiskt positivt att få höra det.. Även om det är långt kvar till hösten.

Av Anders - 8 mars 2008 22:29

Nyss varit nere på hälsocentralen och kollat upp mitt blodtryck vilket man ska göra inför en operation. Pulsen visade på att jag var vältränad vilket kom lite som en överraskning då jag knappt har rört på mig under dom senaste månaderna men det tyder väl på att jag har en bra grundkondition så får hoppas att man får det lätt att komma i kapp efter rehabtiden sen..


Kommer bli opererad den sista denna månad. 

Presentation

Omröstning

Har du genomgått en korsbandsoperation?
 Ja
 Nej
 Nej, men ska

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards