Alla inlägg under maj 2008

Av Anders - 26 maj 2008 00:58

Börjat på grupprehabilitering på gymmet nu tillsammans med andra som lider av skador som dom kör rehabilitering för, så varje vecka framöver nu kör jag rehab i grupp två mornar. Sedan utöver det försöker jag träna cirka två gånger, då jag har som mål att köra iaf 3-4 pass i veckan.

Av Anders - 7 maj 2008 00:39

Har släppt kryckorna nu och börjat försöka gå vanligt. Kan inte riktigt böja benet helt så går väldigt stelbent när jag går men känns ändå bra att ha släppt kryckorna och börja testa gå, förhoppningsvis kommer gångstilen ikapp mig så jag slipper gå som jag gör nu annars får jag helt enkelt fortsätta använda kryckorna lite till.. Kör på för fullt i gymmet, har gjort tre pass den här veckan med dom nya övningar jag har fått att köra.


* Börjar med att cykla i ungefär 10-15 minuter.

* Kör sedan "utåtförning i höft" (har man inte maskin fungerar elastiskt band lika bra). Fäster då detta runt fotlederna och för benet åt sidan och sedan tillbaks x antal ggr innan jag växlar sida.

* Går sedan över till inåtförning i höft, gör samma som ovan där fast för istället benet inåt.

* Använder mig fortfarande av det elastiska bandet (om maskin saknas) och kör benpendling framåt och bakåt (sparkar framåt med sträckt ben x antal ggr innan jag vänder på mig och sparkar bakåt x antal ggr).

* Ryggliggande bäckenlyft

* Stå på ett ben och försök sätta dig ner på en pall utan att vackla.

* Stepövningar

* Balansplatta

* Tåhävningar


Tror att det var dessa övningar jag körde som rehabilitering i början, många av dom använde jag mig även av när jag körde sjukgymnastiken inför operationen.


Så här ser mitt knä ut nu, ungefär en månad efter operation: 

Presentation

Omröstning

Har du genomgått en korsbandsoperation?
 Ja
 Nej
 Nej, men ska

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards