Direktlänk till inlägg 28 april 2009

Utlåtande av sjukgymnasten

Av Anders - 28 april 2009 00:43

I eftermiddags var jag då alltså in för att träffa min sjukgymnast på Caspers för att få en undersökning och ett utlåtande från honom gällade mitt knä och hurvida det är lugnt att jag kliver på fullt med fotbollen framöver.


Pratade lite allmänt med en annan sjukgymnast först som undrade hur det låg till med knät och fick rådet av honom att jag inte skulle stirra mig blind på volymen på låret, den fulla styrkan kunde nämligen finnas trots muskelstorleksskillnaden. Därefter fick jag kliva in till min sjukgymnast och lägga mig på britsen.


Han kunde konstatera att det skiljde en centimeter i omkrets mellan låren men som sagt var så skulle man ju inte stirra sig blind på detta. Därefter började han dra lite i mina ben och kunde konstatera att det kändes som att jag hade lite glidning/glapp i det opererade knät. Med andra ord så sitter det inte lika spänt som det vanligtvis gör i "normala" knän.Sen om det berodde på något specifikt eller bara det att de inte hade dragit det så tajt för att inte riskera att man fick rörelsesvårigheter senare i livet kunde han inte säga så mycket om, men han trodde väl mest på det sista. Han passade även på att upplysa att man kan ju faktiskt spela utan korsband om det skulle vara så för det finns det de som gör. Även om detnog krävsskapligt mycket träning för det.


Efter undersökning och lite prat var det dags för ett litet träningspass för att han skulle få se hur jag låg i styrka/balans. Började med lite löpning eftersom jag tidigare linkade när jag sprang. Detta fanns det inga spår av nu längre. Därefter testade vi lite olika former av hopp på vardera ben och balans- och styrkeövningar. Han såg inga tendenser till att det skulle vara svagare eller sämre på den opererade benet så han ansåg därför att jag skulle kunna börja återgå till fotbollen nu igen. Kommer dock att träna lite extra av de övningar vi gjorde idag tillsammans med löpning innan jag kliver ut i matchstället. Men det är nog inom en två-tre veckor iaf! Känns riktigt skönt, nu gäller det bara inte att tveka för mycket och att få bort den där spärren i bakhuvudet som säger att det kan kanske göra ont och inte vara rädd för att testa. 

 
 
Ingen bild

Sta

28 april 2009 14:05

Äntligen Norde! Får jag kliva upp i banan lite och du kommer återigen spela back. Ska bli så skönt

 
Jenny

Jenny

29 april 2009 00:32

Tack för att du svarade på min kommentar. =) Bättre sent än aldrig. ;)

Mitt korsband har ej gått av två ggr. Var bara nyfiken, för har ej hört så mycket om folk som slitit av det två gånger.
Nej hoppas verkligen att detta var enda gången..

Själv har jag opererat båda knäna.
Vänstern 22 dec 07, som jag har full styrka i - dock lite knakningar men inget jag lider av, tror även att jag har lite glapp i knät men den har fungerat fint i fotbollen, och högern 26 nov 08...

Hade visst tränat utan korsband ett bra tag, möjligt i kanske fem år, berättade läkaren. Hade inte märkt av det så blev totalt chockad över när hon berättade det.

Härligt att höra att du kommit tillbaka till fotbollen. =) Det är ju så jävla kul så det är svårt att sluta, hehe. Bra att du har avvaktat lite. Du kommer säkert komma tillbaka fullt till fotbollen snart. =)

Ha det underbart!

http://dendarjenny.blogg.se

 
elin m

elin m

30 april 2009 08:36

Hej du! Hoppen jag fick göra var 1.Ha händerna bakom ryggen och hoppa så långt jag kan framåt på det skadade benet, sedan landa utan flytta på foten. 2. Hoppa i sidled på det skadade benet mellan två markeringar, 40 cm emellan i 30 sek. 3. Hoppa tre hopp på det skadade benet rakt fram, så långt som jag kan (ca4.5 m) Sedan landa stabilt. 4. Hoppa upp och ner på en step-up bräda på det skadade benet i 30 sek (ca 35 hopp)

Det var de! Har du också gjort testet?

http://bleeditout.blogg.se

 
Ingen bild

Monica

2 maj 2009 21:57

Hej

Hoppas det går bra för er alla nu. Själv har jag haft tur och återhämtar mig i snabb fart. Jag slapp undan alla tester innan operation. Ca 10 timmar efter operation fick jag tillbaka kraften i lårmuskeln. Man ska ju ha tur. Lycka till allihop. Själv har jag precis påbörjat min rehab...

 
Norde

Norde

5 maj 2009 00:03

Monica: Skönt att höra! Du hade tur som fick kontakten så snabbt då, önskar man hade fått det själv =) Lycka till med rehaben!

http://korsbandsskada.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anders - 3 december 2010 20:41

Vill börja med att tacka för alla frågor och kommentarer som kommer trots att bloggen inte uppdateras så kontinuerligt nu när jag kör på som vanligt. Jag försöker svara på era frågor i den mån jag kan och hinner men ibland kan det hända att vissa sva...

Av Anders - 27 januari 2010 09:28

Igår fick jag ett trevligt litet brev från mitt försäkringsbolag, Folksam, där det stod att de nu hade gjort klart bedömningen av mitt knä och anser att ärren kan räknas som vanprydande.   "Vid bedömning ska ärret sägas vara vanprydande och mer e...

Av Anders - 6 november 2009 19:49

har tagit tag i den ekonomiska biten nu på senare tid. Fick en första ersättning för alla de kostnader jag haft för läkarbesök, medicin och resor och igår skickade jag in bilder för att söka ersättning för vanprydande ärr. Idag är det lite mer ä...

Av Anders - 1 oktober 2009 01:21

Länge sedan uppdatering nu men det finns väl egentligen inte så mycket att säga heller. Sommaren har passerat och under hela den har jag varit aktiv med mitt fotbollsspelande. Har inte kännt av något direkt på knät förutom att jag har varit stel...

Av Anders - 3 juni 2009 12:38

Imorgon avslutar jag mina studier för den här terminen och återvänder hem över sommaren för att ta upp fotbollsspelandet igen.   Märker av ett lite liknande scenario sen sist jag gick tillbaka till fotbollen efter skadan. Då hade det gått en månad e...

Presentation

Omröstning

Har du genomgått en korsbandsoperation?
 Ja
 Nej
 Nej, men ska

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< April 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards