Alla inlägg under april 2009

Av Anders - 28 april 2009 00:43

I eftermiddags var jag då alltså in för att träffa min sjukgymnast på Caspers för att få en undersökning och ett utlåtande från honom gällade mitt knä och hurvida det är lugnt att jag kliver på fullt med fotbollen framöver.


Pratade lite allmänt med en annan sjukgymnast först som undrade hur det låg till med knät och fick rådet av honom att jag inte skulle stirra mig blind på volymen på låret, den fulla styrkan kunde nämligen finnas trots muskelstorleksskillnaden. Därefter fick jag kliva in till min sjukgymnast och lägga mig på britsen.


Han kunde konstatera att det skiljde en centimeter i omkrets mellan låren men som sagt var så skulle man ju inte stirra sig blind på detta. Därefter började han dra lite i mina ben och kunde konstatera att det kändes som att jag hade lite glidning/glapp i det opererade knät. Med andra ord så sitter det inte lika spänt som det vanligtvis gör i "normala" knän.Sen om det berodde på något specifikt eller bara det att de inte hade dragit det så tajt för att inte riskera att man fick rörelsesvårigheter senare i livet kunde han inte säga så mycket om, men han trodde väl mest på det sista. Han passade även på att upplysa att man kan ju faktiskt spela utan korsband om det skulle vara så för det finns det de som gör. Även om detnog krävsskapligt mycket träning för det.


Efter undersökning och lite prat var det dags för ett litet träningspass för att han skulle få se hur jag låg i styrka/balans. Började med lite löpning eftersom jag tidigare linkade när jag sprang. Detta fanns det inga spår av nu längre. Därefter testade vi lite olika former av hopp på vardera ben och balans- och styrkeövningar. Han såg inga tendenser till att det skulle vara svagare eller sämre på den opererade benet så han ansåg därför att jag skulle kunna börja återgå till fotbollen nu igen. Kommer dock att träna lite extra av de övningar vi gjorde idag tillsammans med löpning innan jag kliver ut i matchstället. Men det är nog inom en två-tre veckor iaf! Känns riktigt skönt, nu gäller det bara inte att tveka för mycket och att få bort den där spärren i bakhuvudet som säger att det kan kanske göra ont och inte vara rädd för att testa. 

Av Anders - 27 april 2009 10:39

Var väldigt länge sedan som jag uppdaterade min blogg nu. Först och främst, tack för alla kommentarer, det glädjer mig att se att det kan hjälpa andra att läsa om vad jag varit med om och tack för att ni bryr er. Det känns skönt att höra! Hoppas även att allt ska gå bra för er som är eller har varit i samma situation.


För ett år sedan vi den här tiden hoppade jag runt på kryckor för fullt. Hade gått ungefär en månads tid sedan jag opererade knät då.


När jag skrev det senaste inlägget hade jag precis testat att träna lite fotboll inomhus utan någon form av känningar. Efter den träningen hamnade studierna i första hand och träningen, både på plan och på gym, blev väl lite lidande. Har försökt hålla igång med lite löpning dock. Men nu när solen började kliva fram för någon månad sedan och fotbollen tog klivet ut till gruset kunde jag inte hålla mig längre. Har sedan dess tränat ett tiotal gånger, i början lite avvaktande där jag stog över övningar som handlade om inlägg med vänstern (det knä jag opererat) samt matchträning, men har succesivt börja delta i dessa övningar nu. Utan någon form av känning. Det enda jag kan känna är väl att det inte är samma kraft i bägge benen och så men det är inget som gör ont iaf. 


Men har iaf lovat mig själv att jag innan jag kliver in 100% på planen och börjar spela seriematcher ska genomgå en undersökning hos min sjukgymnast för att få ett utlåtande om vad han anser om att börja lira igen. Så idag på eftermiddagen har jag bokat tid hos honom så får vi se vad han har att säga om allt. Seriepremiären är nära nu!

Presentation

Omröstning

Har du genomgått en korsbandsoperation?
 Ja
 Nej
 Nej, men ska

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< April 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards