Direktlänk till inlägg 3 juni 2009

Nu kör vi!

Av Anders - 3 juni 2009 12:38

Imorgon avslutar jag mina studier för den här terminen och återvänder hem över sommaren för att ta upp fotbollsspelandet igen.


Märker av ett lite liknande scenario sen sist jag gick tillbaka till fotbollen efter skadan. Då hade det gått en månad efter att knät small första gången, allt kändes bra och läkaren hade inte nämnt något om korsbandet så jag körde på. Suget efter fotbollen blev för stort och jag satsade att träna för att få vara med och lira match mot derbykonkurrenten, en av de mer "prestigefyllda" matcherna på säsongen. Då gick det mindre bra och knät small igen så korsbandet gick helt.


Det var nästan två år sedan. Nu ska jag hem till imorgon för att göra en träning så att jag kan vara med och lira derbymatch mot samma lag till helgen. Fast den här gången kommer det ju att gå bättre iaf! Matchen sist så kändes allt fint så nu kör vi på i sommar! Känns riktigt skönt att få komma tillbaka igen, kan vara lite av en nytändning när man har varit borta så här länge. 

 
 
Ingen bild

GH

7 juni 2009 22:51

Lycka till, av allt jag läst verkar du verkligen vara värd ett knä som håller!

Själv drog jag korsbandet under en innebandymatch i oktober. När första läkaren sa att dom inte märkt nåt på röntgen tänkte jag "Skit i att knät är svullet och att du inte kan sträcka ut det, du kan säkert fortsätta spela!" Det är överskattat att ha en vinnarskalle...

Efter 3 månader av smärtsamma försök att idrotta kom svaren från Magnetröntgen som sa att korsbandet var helt av. Eftersom jag är så ung (15 år, var 14 när korsbandet gick) ska jag försöka klara mig utan att operera, för annars finns det en risk att knät stannar i växten, och jag beräknas växa en decimeter till...

Nu börjar jag närma mig en comeback, och jag känner mig så otroligt nervös! Efter att knät vikt sig för femte gången bestämde jag mig för att aldrig någonsin få så ont, men trots att jag har det största knäskydd jag någonsin sett känns det som om varje närkamp kommer vara avgörande...

Du har inga tips för att få ihop det mentala? Tack för en grym blogg i alla fall!

 
Isabelle

Isabelle

13 augusti 2009 15:15

Hej! Jag har ääntligen fått ta av ortosen och det var kanon i knät! Har börjat vara hos sjukgymnast och göra övningar osv.
Men fick veta idag att det är försent att göra en korsbandsoperation eftersom det gått för lång tid att göra nått åt det (Du vet, väntetid inom sjukvården..) så jag kommer att få leva nu med att mitt främre korsband är av. Så det jag kommer att få göra nu är att träna upp lårmuskulaturen så jag får bättre balans, är ju hur vingligt som hellst att gå med det här knät. Men har då fått betydligt mindre ont! Kommer ju nu också att ha lättare för att göra illa mig om jag råka sträcka mig, halka osv eftersom jag har för stort glapp i knät så vätska fylls upp lättare osv. Men det går då frammåt i alla fall! :) Härligt att du skriver hur det går och så där för dig så man får läsa hur andra gör:) /Isabelle

http://tjasktjask.blogspot.com

 
Ingen bild

Monica

24 augusti 2009 19:32

Hej

En kommentar till dig Isabelle. Hur länge sen är du skadade ditt korsband? Det är väl aldrig försent att operera. Jag opererade mig 1 år efter skada pga kronisk instabilitet. De flesta blir bra av att träna lår- och vad muskler. Det brukar ta några månader. Blir man inte bra efter 6-9 månader så kan en operation vara aktuell. Framför allt om man är pivot shift positiv och om knäleden sviktar. Byt ortoped!

Mvh Monica

 
Ingen bild

K.s

25 augusti 2009 15:35

Till Isabelle.

Gå till en annan läkare. Det är skitsnack att det är försent. Alla mina läkare har sagt man kan allitd göra en operation oavsett tids om gått. Det handlar om pengar och inget annat. Du måste övertyga dem hur mycket problem du har.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anders - 3 december 2010 20:41

Vill börja med att tacka för alla frågor och kommentarer som kommer trots att bloggen inte uppdateras så kontinuerligt nu när jag kör på som vanligt. Jag försöker svara på era frågor i den mån jag kan och hinner men ibland kan det hända att vissa sva...

Av Anders - 27 januari 2010 09:28

Igår fick jag ett trevligt litet brev från mitt försäkringsbolag, Folksam, där det stod att de nu hade gjort klart bedömningen av mitt knä och anser att ärren kan räknas som vanprydande.   "Vid bedömning ska ärret sägas vara vanprydande och mer e...

Av Anders - 6 november 2009 19:49

har tagit tag i den ekonomiska biten nu på senare tid. Fick en första ersättning för alla de kostnader jag haft för läkarbesök, medicin och resor och igår skickade jag in bilder för att söka ersättning för vanprydande ärr. Idag är det lite mer ä...

Av Anders - 1 oktober 2009 01:21

Länge sedan uppdatering nu men det finns väl egentligen inte så mycket att säga heller. Sommaren har passerat och under hela den har jag varit aktiv med mitt fotbollsspelande. Har inte kännt av något direkt på knät förutom att jag har varit stel...

Av Anders - 20 maj 2009 23:05

Matchen sist gick bra, iaf för mitt knä.. Värre var det med slutresultatet för laget. Testade som sagt att tejpa knät innan jag drog på mig knäskyddet. Drog en tejpremsa längsmed på vardera sida av knät och sedan ytterliggare två remsor kryssade över...

Presentation

Omröstning

Har du genomgått en korsbandsoperation?
 Ja
 Nej
 Nej, men ska

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards