Direktlänk till inlägg 1 oktober 2008

Nya undersökningar

Av Anders - 1 oktober 2008 20:38

Har varit länge sedan uppdatering här nu. Har iaf under tiden sedan senaste inlägget hunnit med två nya undersökningar hos sjukgymnasten. Dessa undersökningar har visat på att storleken på låret går väldigt segt att få upp. Har knappt kommit under 1,5 cm ännu men det beror mycket på att jag inte har tränat så jättemycket den senaste tiden. Sjukgymnasten sa också som att det kändes som att korsband är lite "uttänjt" men att det kan bero på hur dom har fäst fast det i knät och att det behöver inte vara något som påverkar.


I löpningen har jag gjort framsteg, linkar inte längre nu som jag tidigare gjort när jag sprang utan börjar få in rätt löpstil. Efter andra besöket hos sjukgymnasten kom vi överens om att köra mer på styrka för att få muskulaturen att växa på sig. Och dett ahar gett resultat, även om inte lårets storlek har blivit märkvärt större.


Fick testa att köra liggande benpress där vi lade på 50kilo plus att stången/maskinen skulle väga 40 enligt sjukgymnasten så att det blev 90 kilo. Körde därefter med ett ben(bromsade ner med den skadade benet och hjälpte till att skjuta ifrån med bägge.) och orkade köra 10 repititioner på varsitt ben. Sjukgymnasten bedömde att min muskulatur var tillbaka till cirka 85-90% så det går med andra ord framåt. Efter mitt sista besök nu fick jag testa på en ny övning, skulle stå på ett ben och hoppa i sidled upp på en stepbräda och sedan ner på andra sidan. Skulle upprepa detta tio gånger och sedan vila. Kändes tungt att göra det med vänster benet men väldigt lätt med höger så nog har jag en del träning kvar framför mig iaf. Gått ungefär 6 månader sedan min korsbandsoperationen nu.. Sakta men säkert ;P


Har iaf börjat lira lite fotboll och kan skjuta (har inte vågat testa vänsterben hårt dock)och lite sådant, men håller mig borta från att få någon närkontakt från andra i samband med fotbollen.



 
 
Ingen bild

Ash

16 oktober 2008 22:51

Hej,

Riktigt lärorikt & intressant att följa din rehab från början till slut....har sj just skadat korsbandet å allt det här väntar.

Hoppas det fortsätter att funka fint med din rehab. Lycka till å tack för att du skriver här ( tror det hjälper många, inte minst med motivationen). /Ash ...Längtar oxå tillbaka till fotbollen....

 
Ingen bild

Carlsmarit

26 oktober 2008 18:32

Hej!
På tisdag skall jag opereas..7/9 fastnade jag med min sko i trädrot i skogen och föll först fram så långt jag kunde och sedan bakåt..ONT är bara förnamnet..så pass att jag tappade känseln i ca 20 min.
Ramlar efter detta datum handlöst och slår mig:>( Knäet vrids urled och jag tycker att livet är dötrist. Har hundar som jag inte kan rasta själv..och går med rullator...
Men tycker Du att din op. gick bra? Är du nöjd? Enligt vissa fakta på olika Internet sidor så står det att op. är onödig..men i mitt fall är det inte det..för så här handikappad vill jag inte vara! Har gått 4-6 kilometer varje dag med rullator för att ha muskelstyrkan kvar innan op.
Kommer kika in fler gånger på din Blogg.
Visste du att det finns en sida som samlar fakta om korsbandsskador ?
WWW.aclregister.nu
Skriv gärna in dig där!
Vi hörs!
Mvh
Marita

 
Ingen bild

Caroline

2 december 2008 22:45

Hoppas verkligen det fortsätter gå bra för dig !

Jag har också korsbandsskada, mitt korsband hänger samman, men väldigt risigt. Har valt att inte opereras och går hos sjukgymnast nu och kan springa till 100% men kommer inte testa mer våld mot knät förrän 2-3 månader..

Ska tillbaka till fotbollen jag med, har inte spelat på ett år nu.

LYCKA TILL!!!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anders - 3 december 2010 20:41

Vill börja med att tacka för alla frågor och kommentarer som kommer trots att bloggen inte uppdateras så kontinuerligt nu när jag kör på som vanligt. Jag försöker svara på era frågor i den mån jag kan och hinner men ibland kan det hända att vissa sva...

Av Anders - 27 januari 2010 09:28

Igår fick jag ett trevligt litet brev från mitt försäkringsbolag, Folksam, där det stod att de nu hade gjort klart bedömningen av mitt knä och anser att ärren kan räknas som vanprydande.   "Vid bedömning ska ärret sägas vara vanprydande och mer e...

Av Anders - 6 november 2009 19:49

har tagit tag i den ekonomiska biten nu på senare tid. Fick en första ersättning för alla de kostnader jag haft för läkarbesök, medicin och resor och igår skickade jag in bilder för att söka ersättning för vanprydande ärr. Idag är det lite mer ä...

Av Anders - 1 oktober 2009 01:21

Länge sedan uppdatering nu men det finns väl egentligen inte så mycket att säga heller. Sommaren har passerat och under hela den har jag varit aktiv med mitt fotbollsspelande. Har inte kännt av något direkt på knät förutom att jag har varit stel...

Av Anders - 3 juni 2009 12:38

Imorgon avslutar jag mina studier för den här terminen och återvänder hem över sommaren för att ta upp fotbollsspelandet igen.   Märker av ett lite liknande scenario sen sist jag gick tillbaka till fotbollen efter skadan. Då hade det gått en månad e...

Presentation

Omröstning

Har du genomgått en korsbandsoperation?
 Ja
 Nej
 Nej, men ska

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards