Direktlänk till inlägg 11 februari 2008

Dags för titthålsoperation

Av Anders - 11 februari 2008 21:56

Idag var det äntligen dags för min titthålsoperation. Efter att noga ha duschat med en speciell svamp(skulle göras kvällen innan och på morgonen samma dag som operation) för att ta bort infektionsrisken åkte jag imorse iväg til Bollnäs sjukhus till klockan åtta. Halvtimmen senare fick jag komma in och togs emot av en narkossköterska och en ortoped som som märkte ut på mitt knä med en tuschpenna vart de skulle gå in. Sedan bad ortopeden mig att spänna lårmusklerna och kika på dom, först då såg jag hur mycket muskler jag har tappat i det vänstra benet. Sedan fick jag åka in på ett rum där narkosläkaren rakade av halva mitt ben, ser lagom manligt ut, innan han gav mig dropp och sedan upplyste mig om att det var en skön upplevelse att somna när man blev sövd. Därefter lämnade han mig i nära två timmar medans jag låg och lyssnade på musik.

Strax innan jag fick åka vidare till operationssalen fick jag tre smärtstillande tabletter och sen var det dags. Väl inne i operationssalen fick jag en del ekg-plattor fästa över bröstet och ekg tillkopplat och benen lätt fastspända med en sele över låren. Därefter gav en sköterska mig en spruta med smärtstillande genom droppet som var fäst i armen, kändes hur det gick upp i armen sen blev man lite tung i huvudet. Därefter kom en till spruta med sömnmedlet eller vad man ska kalla det som skulle söva ner mig. Efter att det gick in kommer jag ihåg att ja pratade lite med sköterskan sen måste jag ha slocknat mitt i diskussionen för kommer inte ihåg något mer.


Timmen senare vaknar jag till av att det står några sköterskor runt mig i ett annat rum och trär på mig en syrgasmask över ansiktet. När de gått därifrån slockande jag igen och sov vidare ett kort tag innan jag började vakna till. Fattar då att jag blivit överlyft i en säng och ligger på uppvakningssalen, fick iaf en fönsterplats. Känner även att jag har ont i halsen och förstår efter ett tag att det är efter slangen dom körde ner i halsen på mig när jag blev sövd för att öppna luftvägarna, är även alldeles tung och seg i skallen. Testar så jag kan röra på tårna iaf vilket går och lyfter av mig täcket och ser att knät är inslaget i bandage. Lutar mig därefter tillbaka då jag känner mig helt slut i kroppen. Trekvarten senare kommer dom in med fika åt mig och kort därefter kommer ortopeden och berättar om operationen för mig. Diagnos löd att min främre korsband var helt av och att dom hade sugit ut små delar som låg runtikring det och att jag var i behov av en ny operation där dom kommer fixa korsbandet åt mig. Tidigast om sex veckor kommer jag kunna få en sådan operation. Därefter var det bara resa sig och promenera därifrån med två stygn på knät. Väl hemma kände jag mig riktigt seg av all medicin jag fått och slocknade så fort jag la mig..


En bild på mitt knä nu efter titthålsoperationen: 

 
 
Isabelle

Isabelle

13 juli 2009 10:33

Jag har nyligen gjort en titthålsoperation, där dom plockade ut en trasig menisk. Ska senare i år göra korsbandsoperation, lagomt roligt:/
Fick du ha ortros sex veckor efter operationen? Och hur har du gjort med gymnasten? Hur mycket tränar du där osv?..
Mvh Isabelle! :)

http://tjasktjask.blogspot.se

 
Anders

Anders

4 augusti 2009 16:00

Hej! Tjatigt att höra =/ Fick ingen ortos efter operationen. Det enda jag fick med mig hem var ett par kryckor, smärtstillande och proppförebyggande sprutor som man skulle ta. Två veckor efter operationen började jag hos sjukgymnasten med lite rehabövningar och körde dessa några gånger i veckan. (3-4 kanske.) Kika in min blogg från den 1 april -08, då jag gjorde operationen, så får du nog lite fler svar på dina frågor :)

Mvh Anders

http://korsbandsskada.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Erre

2 september 2009 18:53

tja, konstigt att du bara fick två stygn, jag fick tre efter titthålet, ett strax över knäskålen med. förresten så gjorde jag med en korsbandsoperation för tre månader sen och ska göra en till i december.. suger verkligen, men men..

Ha det bra och lycka till! :)

 
Louise

Louise

26 september 2009 13:13

Hejsan!
på torsdag är de dags för mej o göra en titthålsoperation, o efter att ja läst här hos dig så är ja ännu räddare:P hahaha..

ha de bra
Louise

http://louiseberglund.devote.se

 
Ingen bild

Pernilla

21 oktober 2009 22:17

Hej!
Ska in för op. om 2 veckor. Är skitnervös. Kunde du gå på benet direkt?
Menar du att du fick ta sprutorna själv?

Ha de gott!

 
Anders

Anders

26 oktober 2009 13:47

Hej Pernilla!

Efter titthålsoperationen var det inga problem alls att gå. Var bara att resa sig upp ur sängen och promenera hem. Efter en vanlig operation där de går in och fixar korsbandet var det däremot värre. Tog 2-3 veckor innan jag ens klarade av att lyfta benet uppåt med egen kraft då.

Japp, sprutorna tog jag själv. Den första fick sköterskan ta på mig för att visa hur jag skulle göra sen när det var dags att göra det själv. Tog emot att göra det i början men man vande sig snabbt.

Hoppas att din operation kommer att gå bra =)

Mvh Anders

http://korsbandsskada.bloggagratis.se

 
Paula

Paula

17 maj 2010 23:00

Ska in i mon bitti och göra min första titthålsoperation i knäet.. Är lagom nervös :S

http://nattstad.se/paulita

 
Ingen bild

Emanuel

22 maj 2010 08:15

Gjorde en titthålsoperation i knäet i förrgår. Dem gick in på 3 ställen runt om knäet. Samma dag och gårdagen var inge problem att röra sig men nu på andra dagen så kan jag inte ens lyfta benet och det värker något så fruktansvärt fast än att jag tar mina piller som jag fick med hem. Är det någon mer som fått jätteont efteråt?

Anders

21 september 2010 21:05

Efter titthålsoperationen kände jag ingenting utan allt var som vanligt. Annat var det däremot efter den riktiga operationen! Hur gick det för dig, blev det bra igen? Och vad visade titthålsoperationen?

Mvh

 
Ingen bild

Della

21 januari 2011 14:17

Aj ska själv in nu den 27 efter en knäledsskada med 7 skruvar och platta..knät det sparkar o knackar och hakar upp sig .Ser inte farm emot det..satt i rullstol 7 måander och är inne på 17 månader av rehablitering och nu denna operationen...kan de inte göra nåt nu blir det knäledsbyte...
Hoppas du är bra nu och kommer bli återställd

Anders

6 mars 2011 02:06

Oj, det låter riktigt tungt och jobbigt! Hoppas du håller modet uppe och ett stort lycka till så hoppas vi på en bra rehab och operation för din del!
Tack :)

 
Irma

Irma

4 december 2011 22:09

Hej! Jag gjorde korsbandsoperation ca två år sen, och om två månader ska jag göra titthållsoperation. Jag undrar om du vet hur lång tid det tar att komma tillbaka efter en sån operation? :)

http://verklighetsutflykt.devote.se

Anders

5 februari 2012 00:47

Hej,

Efter min titthålsoperation, där de gick inte för att kunna konstatera att korsbandet var av, var allt som vanligt igen. Den stora skillnaden för min del kom efter att jag genomförde korsbandsoperationen, då tar det tid att komma tillbaka.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anders - 3 december 2010 20:41

Vill börja med att tacka för alla frågor och kommentarer som kommer trots att bloggen inte uppdateras så kontinuerligt nu när jag kör på som vanligt. Jag försöker svara på era frågor i den mån jag kan och hinner men ibland kan det hända att vissa sva...

Av Anders - 27 januari 2010 09:28

Igår fick jag ett trevligt litet brev från mitt försäkringsbolag, Folksam, där det stod att de nu hade gjort klart bedömningen av mitt knä och anser att ärren kan räknas som vanprydande.   "Vid bedömning ska ärret sägas vara vanprydande och mer e...

Av Anders - 6 november 2009 19:49

har tagit tag i den ekonomiska biten nu på senare tid. Fick en första ersättning för alla de kostnader jag haft för läkarbesök, medicin och resor och igår skickade jag in bilder för att söka ersättning för vanprydande ärr. Idag är det lite mer ä...

Av Anders - 1 oktober 2009 01:21

Länge sedan uppdatering nu men det finns väl egentligen inte så mycket att säga heller. Sommaren har passerat och under hela den har jag varit aktiv med mitt fotbollsspelande. Har inte kännt av något direkt på knät förutom att jag har varit stel...

Av Anders - 3 juni 2009 12:38

Imorgon avslutar jag mina studier för den här terminen och återvänder hem över sommaren för att ta upp fotbollsspelandet igen.   Märker av ett lite liknande scenario sen sist jag gick tillbaka till fotbollen efter skadan. Då hade det gått en månad e...

Presentation

Omröstning

Har du genomgått en korsbandsoperation?
 Ja
 Nej
 Nej, men ska

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards